Tips & Råd


Ta hand om dina fötter så blir de mer välmående!


    Gå på regelbunden fotvård för att förebygga eventuella problem eller få hjälp med nageltrång, liktorn, vårta, förhårdnader, hälsprickor, fot- & nagelsvamp. De som har diabetes, psoriasis eller är reumatiker kan också får hjälp med sin fotvård.


    Medicinsk fotvård är för allas fötter. Behandlingen ges som friskvård, förebyggande, behandlande & rehabiliterande!



    Fotgymnastik


    • Balansövning, stå på ett ben.
    • Tåhävningar.
    • Vinkla foten upp & ner.
    • Vrid foten i sidled, åt båda håll.
    • Spreta med tårna & dra ihop dem.
    • Böj tårna nedåt & sedan uppåt.
    • Plocka upp föremål med tårna, t ex kulor, en penna, papper eller en handduk.
    • Rulla fötterna på fotmassagerulle, boll eller brödkavel.


    Alla övningar upprepas & görs med fördel varje dag.


    Gå gärna in på denna länkt där Friskis&Svettis på ett enkelt sätt visar

    14 övningar i bild och text för att träna upp din fotstyrka.

    http://friskispressen.se/fotstyrka/



    Massage


    Be någon att ge fot- & underbensmassage som har en avslappnande effekt på hela kroppen. Massage ökar blodcirkulationen, minskar spänningar & är skönt för "trötta fötter".



    FLER LÄNKAR:

    https://www.diabetes.se/

     

    https://www.psoriasisforbundet.se/

     

    https://www.reumatikerforbundet.org/